Welke audio-interface heb je nodig?

De audio-interface is een onmisbaar onderdeel in de home studio. Maar welke audio-interface heb je nodig? Waar moet je op letten bij aanschaf? En wat betekenen al die technische termen als sample rate, Hi-Z en 48V?

Welke audio-interface heb je nodig

De audio-interface is een onmisbaar onderdeel in de home studio. Maar welke audio-interface heb je nodig? Waar moet je op letten bij aanschaf? En wat betekenen al die technische termen als sample rate, Hi-Z en 48V?

Inhoud

Wat is een audio-interface?

De audio-interface staat centraal in iedere home studio. Hij verbindt de verschillende apparaten met elkaar: de computer, studiomonitoren, hoofdtelefoon, microfoons en instrumenten als een gitaar, synthesizer of drummachine.

De audio-interface zet analoge signalen om in digitale signalen en andersom. Bovendien zorgt hij ervoor dat je software-instrumenten en effecten probleemloos kan inspelen met een MIDI-keyboard. Zonder vervelende vertragingen in weergave op je speakers, ook wel latency genoemd.

De meeste audio-interfaces verbind je met de pc of Mac via een usb-kabel. Sommige exemplaren werken met thunderbolt of firewire. Maar usb 3.0 is tegenwoordig snel genoeg.



Is een audio-interface hetzelfde als een geluidskaart?

Ja, een audio-interface doet exact hetzelfde als een geluidskaart. Hij zet analoge signalen om naar digitale signalen en weer terug. De audio-interface kan je zien als een externe geluidskaart. Het voordeel is dat je hem niet in je computer hoeft te schroeven. En je kan veel gemakkelijker microfoons en instrumenten in- en uitpluggen. De audio-interface is meestal ook de enige optie voor laptop-gebruikers om opnamen te maken in hoge kwaliteit.

Waarom heb je een audio-interface nodig?

De audio-interface biedt je enorm veel gebruiksgemak. Je sluit gemakkelijk instrumenten, microfoons en een hoofdtelefoon aan. Bovendien speelt je DAW-software probleemloos en zonder vertraging (latency) audio af. Dus een audio-interface heeft ook voordelen als je geen opnames maakt.

Er zijn ook audio-interfaces verkrijgbaar met MIDI-inputs en outputs, bijvoorbeeld voor een (oudere) hardware synthesizer of drummachine. Zo kan je de instrumenten aansluiten met een MIDI-kabel en afspelen met je DAW-software.

Welke audio-interface heb je nodig?

Voordat je een audio-interface gaat kopen moet je bedenken hoe je hem gaat aansluiten op je computer (usb, thunderbolt of firewire). In de meeste gevallen zal dit via usb zijn. Daarna bedenk je hoeveel instrumenten en microfoons je tegelijkertijd wil aansluiten. En welke uitgangen je nodig hebt, bijvoorbeeld voor je studio monitoren en hoofdtelefoon.

Samenvattend

  • Usb, thunderbolt of firewire?
  • Hoeveel microfoon-/instrumentingangen?
  • Hi-Z-ondersteuning voor gitaar?
  • 48V fantoomvoeding voor zang (condensatormicrofoon)?
  • Welke uitgangen?
  • MIDI-output/input?

Als beginnende producer heb je waarschijnlijk genoeg aan een simpele audio-interface met 1 microfooningang en 1 instrumentingang.

Voorbeeld audio-interface voor singer-songwriter

Welke audio-interface heb je nodg? De singer songwriter.

Ben je singer-songwriter? Dan wil je waarschijnlijk een audio-interface met minimaal 1 microfooningang met 48V fantoomvoeding en 1 lijningang voor instrumenten als een keyboard of elektrische gitaar. Zo kan je direct spontane live-opnames maken van liedjes die in je opkomen.

Direct Monitor is ook een handige optie. Zo luister je tijdens het opnemen direct naar je zang via de hoofdtelefoon, zonder vervelende vertraging.

Voorbeeld audio-interface voor home studio met synthesizer

Wil je (oudere) synthesizers afspelen via MIDI en opnemen met je DAW-software? Kies dan voor een audio-interface met MIDI input/output en minimaal een instrumentingang voor het maken van opnames.

Moderne synthesizers, drummachines en MIDI-controllers beschikken vaak over een usb-aansluiting om via MIDI te spelen. In dat geval heb je geen MIDI-aansluitingen nodig op je audio-interface en heb je genoeg aan minimaal 1 instrumentingang voor opnames in mono en 2 voor stereo.

Wanneer heb je meer dan 2 microfoon-instrumentingangen nodig?

Audio-interface met meer dan 2 instrument-microfooningangen nodig?
De Zoom UAC-8 heeft 8 microfoon-instrumentingangen aan de voorkant.

Heb je meerdere instrumenten zoals een synthesizer, drummachine of een gitaar in je studio staan? Dan is een audio-interface met meer dan 2 instrumentingangen heel handig. Zo kan je alle instrumenten aansluiten op de audio-interface en na inschakeling spontaan opnemen. Zo kan jij muziek maken en opnemen zonder veel extra handelingen te verrichten.

Een audio-interface met meer dan 2 microfoon-instrumentingangen is ook handig voor als je een live-band wil opnemen op verschillende tracks in je DAW-software. Zo kan je de muziek later gemakkelijker afmixen.

48V fantoomvoeding voor condensatormicrofoon

Bij het opnemen van zang of een akoestische gitaar krijg je de mooiste opnames met een condensatormicrofoon. Hiervoor heb je een XLR-aansluiting met 48V fantoomvoeding nodig. Je schakelt de fantoomvoeding in via een schakelaar of knop op de audio-interface.

Audio-interface met 48V-fantoomvoeding
48V-knop voor inschakeling van de fantoomvoeding.

Waarvoor heb je Hi-Z nodig?

Wist je dat je een elektrische gitaar rechtstreeks kan aansluiten op een audio-interface met Hi-Z ondersteuning? Met een druk op de Hi-Z knop wordt het (zwakke) signaal van je elektrische gitaar versterkt voor een opname op de computer. Een DI-box is dan niet nodig.

Tip voor elektrische gitaristen: Archetype Plini

Er zijn verschillende plug-ins die het geluid van versterkers als de klassieke Marshall levensecht emuleren. Zelf gebruik ik de indrukwekkende Archetype Plini van Neural DSP. Deze plug-in vergt behoorlijk wat rekenkracht van je computer, maar klinkt werkelijk fantastisch. Een echte aanrader voor als je zelf elektrische gitaar inspeelt. Een dikke versterker en effectenbak heb je niet meer nodig!

Lijnuitgangen voor je studio monitoren

Je studio-monitoren sluit je aan op de lijnuitgangen aan de achterkant van de audio-interface. Duurdere audio-interfaces zijn uitgerust met gebalanceerde lijnuitgangen voor een beter geluidssignaal.

Hoe langer de kabel, hoe zwakker het signaal. Houd daar rekening mee als je nieuwe kabels koopt voor je studio monitoren. Bij nieuwe kabels moet je ook even goed kijken naar de aansluitingen van je studiomonitoren en audio-interface.

Ik heb een usb-microfoon. Heb je daarvoor een audio-interface nodig?

Nee, voor een usb-microfoon heb je geen audio-interface nodig. Een usb-microfoon is een microfoon met een ingebouwde audio-interface. Na aansluiting op de usb-poort van je computer kan je direct beginnen met opnemen.

De RØDE NT-USB condensatormicrofoon sluit je eenvoudig aan via usb.

Technische termen bij je zoektocht naar een audio-interface

Sample rate

De sample rate geeft de kwaliteit aan waarmee opnames worden vastgelegd. De sample rate is het aantal keren per seconde waarmee het geluid digitaal wordt gesampled. De sample rate wordt aangegeven in kilohertz (kHz). Bij een sample rate van 44,1 kHz wordt het analoge signaal 44.100 keer per seconde gesampled.

De sample rate moet minimaal twee keer zo hoog zijn als de hoogste geluidsfrequentie die je wil vastleggen. Het menselijk gehoor kan frequenties waarnemen van 20 Hz tot 20 kHz. Je hebt in dat geval dus een minimale sample rate nodig van 40 kHz. Aan een sample rate van 44,1 kHz (cd-kwaliteit) heb je dus voldoende buffer om probleemloos muziek op te nemen.

De duurdere audio-interfaces kunnen zelfs opnemen in 96 of 192 kHz. Het voordeel hiervan is dat je de opname gemakkelijker kan pitch-shiften of time-stretchen. Het nadeel is dat de audio-bestanden een stuk groter worden.

Bemonstering van een analoog signaal op discrete tijdstippen. Bron: Wikipedia.

Bitdiepte: het dynamisch bereik

Bij de sample rate zie je ook altijd de bitdiepte staan (in aantal bits). Bijvoorbeeld een opname in cd-kwaliteit is dit 44,1 kHz/16 bits. De bitdiepte geeft het dynamische bereik weer van de opname.

Hoe hoger het dynamisch bereik, hoe minder je last hebt van ruis in de opname. Het dynamische bereik van 16-bits is 96 dB. In de studiowereld wordt vaak gewerkt met 24 bits, wat een dynamisch bereik geeft van maar liefst 144 dB.

Zelf maak ik meestal opnamen in 44,1 kHz/ 24 bits kwaliteit. Dit is zelfs hoger dan cd-kwaliteit (44,1 kHz/16 bits). Zo krijg ik altijd goede opnames zonder ruis.

Latency

Dit is de (merkbare) vertraging tussen het geluid dat wordt afgespeeld en de weergave ervan op je hoofdtelefoon of studio monitoren. Bij zangopnames kan dit heel irritant zijn omdat je jezelf niet direct terug hoort via de speakers.

Latency kan ook heel vervelend zijn als je met een MIDI-keyboard een softwaresynthesizer bespeelt. Je hoort dan niet direct een toon als je de toetsen indrukt.

De audio-interface verhelpt dit probleem door de latency drastisch te verminderen, onder meer door ondersteuning van Steinberg ASIO. Latency wordt weergegeven in milliseconden (ms). Je kan dit vinden in de audio-instellingen van je DAW-software.

Microfoonvoorversterker

De microfoonvoorversterker versterkt het zwakke signaal van de microfoon voor opname naar de computer.

48V fantoomvoeding

Bepaalde microfoons hebben extra voeding nodig om goed te werken. Bijvoorbeeld een condensatormicrofoon voor zang. Met een druk op de knop schakel je de 48V fantoomvoeding in op de audio-interface.

Direct Monitor

Direct Monitor is een handige functie bij het opnemen van zang en instrumenten. Door het inschakelen van Direct Monitor luister je tijdens het opnemen direct naar je zang of instrument via de hoofdtelefoon, zonder vervelende vertraging.

MIDI IN/OUT

Er zijn audio-interfaces verkrijgbaar met een MIDI IN/OUT. Zo kan je een (oudere) synthesizer of MIDI-controller aansluiten met een MIDI-kabel om af te spelen via je DAW-software. Nieuwe synths en controllers zijn vaak van usb voorzien, waardoor je deze optie niet nodig hebt.

Een MIDI-kabel koppeling van een synthesizer.
MIDI-kabel

Ongebalanceerd/ gebalanceerd

Als je lange kabels gebruikt dan kan er een ruis of brom in zwakke signalen komen. Dit kan je voorkomen door een gebalanceerde kabel te gebruiken. De aangesloten apparatuur moet hiervoor wel geschikt zijn, bijvoorbeeld zowel je audio-interface als studio monitoren of microfoon.

Bij goedkopere audio-interfaces worden vaak ongebalanceerde aansluitingen gebruikt om te bezuinigen. Dit neemt echter niet weg dat je meestal probleemloos opnames zal kunnen maken.

Drivers

De driver-software zorgt ervoor dat je audio-interface werkt met zo min mogelijk latency. De nieuwste drivers kan je meestal downloaden via de website van de fabrikant. Tijdens de installatie kan je het beste even kijken of er nieuwe drivers beschikbaar zijn voor je audio-interface. Zo weet je zeker dat je audio-interface goed werkt.

Conclusie

Als je weet waar je audio-interface aan moet voldoen, dan kan je kijken naar de producten die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Over het algemeen geldt: hoe meer microfoon-/instrumentingangen, hoe duurder de audio-interface.

De meesten van ons hebben genoeg aan 1 microfoon- en 1 instrumentingang. In dat geval kan je voor minder dan 100 euro een prima audio-interface kopen.

Heb je vragen over de audio-interface? Stel ze gerust via de reacties hieronder!

Plaats een reactie