Ga naar de inhoud

Review: MFB-Tanzbär

Analoge hardware is momenteel hot. De MFB-Tanzbär is een alternatief voor de nog altijd zeer populaire 909 en 808 drummachines van Roland. Deze drumcomputer van het Berlijnse MFB combineert krachtige analoge klanken met een step sequencer.

Foto

Ruud de Graaff

decoding=async

Inhoud

Over MFB

Het Berlijnse bedrijf MFB heeft sinds de jaren ’80 verschillende drummachines uitgebracht, waaronder de MFB-522 en MFB-503. De 16 instrumenten van de Tanzbär (dansende beer) komen deels uit deze twee drummachines. Dit zijn twee bassdrums, een snaredrum, rimshot, cymbal, open hihat, closed hihat, claves, clap, low tom / conga, mid tom / conga, high tom / conga, cowbell, maracas. Naast de drums en percussie heeft de Tanzbär een eenvoudige bas en een lead synthesizer aan boord.

Zeer krachtige sound

De Tanzbär levert een zeer krachtige sound die doet denken aan de 909 en 808 drummachines van Roland. Deze machine kan lekker hard beuken met dreunende bassdrums en knallende snaredrums en claps, maar het geluid kan ook veel minimalistischer (kleiner) worden afgesteld. Zo is deze drummachine voor verschillende elektronische muziekgenres inzetbaar. De sound van de eerste basdrum en de snare is instelbaar met behulp van 7 knoppen. De overige instrumenten doen het met beduidend minder parameters. Dat is misschien jammer, maar dit levert wel een lekker compact apparaat op dat met gemak op het (volle) bureau of in de rugzak past. De afmetingen zijn 330 x 170 x 60 millimeter.

Inputs en outputs

De instrumenten van de Tanzbär kun je vanuit je digitale audio werkstation (DAW) aansturen via de twee midi-inputs. Door de ondersteuning voor midi-cc kunnen de parameters van de instrumenten op de Tanzbär worden aangestuurd vanuit je DAW. Ondersteuning voor usb ontbreekt jammer genoeg, evenals een VST-plug-in om de Tanzbär aan te sturen en te tweaken via de DAW.

Naast de midi-inputs heeft de Tanzbär CV-inputs, gate-inputs en de start- en sync-inputs. Zo kan de drummachine worden aangestuurd door een analoge stepsequencer of modulair synthesizersysteem.

De Tanzbär heeft een audio-output en zes individuele outputs voor de instrumenten. Zo kun je de basdrums, snare/rimshot, hihats/cymbal, clap, toms/conga’s en cowbell/claves apart mixen.

Step-sequencer

Live-performers zullen de programmeerbare step-sequencer op de Tanzbär waarderen. De steplengte is voor ieder instrument apart instelbaar. Zo kan de basdrum bijvoorbeeld uit 16 steps bestaan en de snare uit 9 steps voor een verrassender ritme. Bovendien is het geluid van ieder instrument per step instelbaar. Zo kun je bijvoorbeeld de decay van de basdrum of de clap automatisch laten variëren gedurende de sequence. Het lijkt dan net alsof de Tanzbär nog meer instrumenten aan boord heeft. Daarnaast kun je verschillende accenten en rolls/flames programmeren. Gemaakte patterns kun je samen met de getweakte sounds opslaan in een van de drie pattern banks. Iedere bank bevat maximaal 16 patterns. Je kunt dus maximaal 48 patterns opslaan, samen met alle bijbehorende drum- en percussiegeluiden.

Interface

De Tanzbär biedt veel mogelijkheden, maar om deze allemaal te benutten zul je eerst de handleiding grondig moeten bestuderen. De bediening van de drummachine is niet heel intuïtief, zonder handleiding kom je er niet uit. Het reviewexemplaar wordt geleverd met een Duitstalige handleiding, maar op de website van MFB is er een in het Engels te downloaden. Het menu van de Tanzbär wordt bediend via verschillende toetscombinaties. Hiervoor worden ook de knoppen van de stepsequencer gebruikt met behulp van de Shift-toets. Aan de hand van de gekleurde led-lampjes bij de knoppen moet je afleiden wat je aan het doen bent. Hierbij mis ik wel een digitale display die je vertelt wat er gebeurt. Het tempo op de Tanzbär kan alleen gevoelsmatig worden ingesteld met behulp van de Data-knop, het aantal bpm wordt hierbij niet weergegeven. Dit kun je oplossen door de Tanzbär met je DAW te verbinden. Zo wordt het tempo van de analoge drummachine keurig met dat van je DAW gesynchroniseerd.

Conclusie

Met zijn prachtige geluid en individueel instelbare instrumentenarsenaal biedt de MFB-Tanzbär een modern, compact en betaalbaar alternatief voor de oude Roland 808 en 909 drummachines uit de jaren ’80. Handig is dat je de individuele sounds kunt opslaan samen met de geprogrammeerde patterns. Een digitale display en ondersteuning voor usb ontbreekt. De bediening van de Tanzbär is niet zo intuïtief. Wees er dus op voorbereid dat je veel geduld moet hebben om alles uit deze drummachine te kunnen halen. Door het geweldige geluid is de Tanzbär dit geduld meer dan waard.

Score: 8/10 | Website: mfberlin.de | Prijs: 840 euro